Tips til en glad
 /iStock_000002341718XSmall.jpg

Vær kreativ og nyt maten
Våg å prøve nye retter, kjøp forskjellige frukt og grønnsaker så opplever du ikke bare nye smaker og farger i kosten din - men får også i deg varierte næringsstoffer. Nyt maten, kjenn etter på smakene, legg pliktene til side - husk når du spiser, da spiser du.

 /ofte.jpg

Spis ofte nok 
Følg klokken - gi kroppen mat hver 3 til 4 time, slik holder du fokus og humør oppe utover dagen, det krever litt planlegging - men det er det verdt! Du planlegger vel ferien din, så hvorfor ikke måltidene dine?

 /iStock_000002876761XSmall.jpg

Spis fiberrik mat
Grove, fiberrike kornvarer inneholder viktige proteiner, vitaminer og mineraler. Det anbefales at man skal spise 30 - 35 gram fiber per dag - for å få til det må du spise mye frukt og grønt, samt velge grove kronprodukter.

 /jordbar.jpg

Tenk balanserte måltider
En god hovedregel er at alle måltider skal bestå av både karbohydrater(husk velg grovt), sammen med proteiner(velg magert protein, utenom fiskepålegg), og litt av det sunne fettet. 

 /iStock_000003257049XSmall.jpg

Spis mer frukt, bær og grønt
Disse matvarene smaker ikke bare godt, men bidrar til å gjøre kosten fargerik og vakker. I tillegg er disse matvarene proppfulle av vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og mange andre stoffer som kroppen blir glad for.

/sjokolade.jpg Nyt en godbit eller to
Det kan ligge mye sunnhet i å nyte noe godt - det er derfor plass til litt søtt en gang innimellom, selv i det sunneste kosthold.